Direktlänk till inlägg 25 juni 2016

Midsommar.

Av Thaagaard Elofsson - 25 juni 2016 14:25

Ja då va midsommar över och jag är helt oki. Jag bestämde mig för att inte dricka något. Och tror det va en bra ide.

Jag satte mig istället och titta och läsa mycket om olika saker. Jag är ju rätt intresserad av nya hårdvaror till datorer. Och fick själv en del funderingar på vad man skulle kunna titta på.


När det gäller dator såg jag direkt några saker jag funderar på. Jag skulle gärna vilja testa den nya Microsoft leksaken Hololens. Jag har läst mycket om det nu och den största besvikelsen jag ser är att det är en begränsad yta som man kan se sitt hologram. En person som fått testa det har t.ex fått vrida huvet för att kunna se hela sin ritning av en bro. Så av hela glaset på glasögonen så är det bara en liten ruta mitt i som visar det man vill se. Ingen ide att vrida på ögonen. Utan man får vrida hela huvudet för att kunna se. Inte riktigt vad dom gjorde reklam för. Men Microsoft säger direkt som svara att det som släppts bara är en prototyp. Jo, det kan jag väll förstå. Men det som är släppt är till utvecklare av programmen. Hur skall man kunna programmera utan att veta hur mycket som kan visas samtidigt?

Andra "leksaker" är Slide n joy. Detta tyckte jag va en cool sak. Man sätter en magnetisk platta bak på en bärbar dator. Jag antar att den även borde fungera på en stationär skärm. Sen kopplar man den till datorn med en USB kabel. Man kan sen dra ut dubbla skärmar från plattan och plötsligt har man tre skärmar bredvid varandra. Dessa kan man sedan vrida som man anser det behövs. Man kan vinkla dom så man kan visa andra vad man presenterar. Istället för att alla skall behöva stå bakom ryggen på dig. Länk till detta: http://slidenjoy.com/en/ 


Jag arbetar mycket personligt på Microsoft Surface och är därför väldigt begränsad till en USB port. Jag har haft många funderingar på att köpa en splitter. Men jag såg en cool sak som vore roligare. http://getinfiniteusb.com/

Man köper en USB kabel för varje enhet.. Ja givetvis går det att köpa en, men det är skönare att ha en speciellt till en enhet. När man kopplat in usb kabeln i datorn så ger den även en öppning för en ny USB. Man kopplar ihop dom i varandra.. Det är snyggt.


En annan leksak är en smart lösning för dom som arbetar mycket med både tangentbord och mus. Varför inte slå ihop dom. http://www.keymouse.com/

Detta kräver en liten övning då det ser ut att vara svårt att se var tangenterna sitter på "musen". Frågan är väll om de finns för svenska bara... :)


Teknik nörd som jag är så skulle detta vara en rolig sak att testa. ;) http://www.intel.com/buy/us/en/catalog/desktop/computesticks?_ga=1.202128660.487766190.1466859200

Detta är en dator i form av en sticka. som du kan koppla in i vilken skärm/tv som helst med HDMI anslutning.


En onödig leksak är Mus Scannern. :) http://www.d-toi.com/zcanwireless.html

Här finns inte mycket att säga då den blir överflödig om man köper keymouse ovan.


Det finns många leksaker som man faktiskt kan använda på riktigt och inte bara för att det ser snyggt ut och för att visa att man har pengar att köpa onödiga saker som sen flyttas för att man inte orkar byta batterier eller för att det bara går att använda för en i taget.. 


Jag skall tillbaka och titta på "nya" leksaker.


Ja förästen. Jag tittade lite på saker som skulle göra det säkrare för bilförare i trafiken. De flesta gällde hur man kan hantera och placera en telefon. En va att använda framrutan som skärm. Jag började då söka på night vision. Och det visade sig att Audi A8 har detta. Men att kameran finns på instrument panelen. Oki.. Du skall ju titta där ibland för att hålla koll på hastighet osv. Men vore det inte snyggt att ha ett "filter" över framrutan som man kan både se det som finns framför en, men även värmekamera, night vision. Den kan även visa instrumentpanelen längst ner på rutan. När du tittar ut där ser du ju bara motorhuven ändå. En linje kan "ritas" för att visa var dina däck möter vägen för att hindra att du kommer utanför väggrenen. Handikappade kan få växelspak, som formel 1 bilarna, direkt på ratten. Varför inte göra det som standard. Så man inte behöver släppa ratten.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Thaagaard Elofsson - 8 februari 2018 07:43

Hej. Nu är det ett tag sen. Jag är dålig på detta. Mest kanske för att jag är bra på att kommentera om mitt liv och att det då oftast tolkas som negativt. Till viss del är det nog det. Men samtidigt så är det mest bara information. Som rubriken till ...

Av Thaagaard Elofsson - 29 juni 2016 01:01

Varför kan jag inte sova... Sitter och tittar påen massa filmer men börjar bara titta på dom... För mycket rullar runt i huvet på mig just nu. Jag mår enormt dåligt och fattar inte hur jag skall ta mig igenom dag för dag. Jag önskar jag kunde vrida t...

Av Thaagaard Elofsson - 25 juni 2016 18:17

Hej... Nu skall du som läser detta inte ta detta som självömkan. Jag kan givetvis känna ibland att det är synd om mig själv som har hamnat i denna situation. Jag har själv satt mig här. Jag har gjort många dumma saker i mitt äktenskap. Jag har flörta...

Av Thaagaard Elofsson - 24 juni 2016 01:58

Jag är så jävla dum. Jag hade kontakt med henne igen. Och det va omtumlande. Hon vill vara vänner och säger att det finns ju inget som säger att det kanske inte skulle kunna bli vi igen... Efter lite för många så tog jag mod till mig och avblockerar ...

Av Thaagaard Elofsson - 22 juni 2016 00:36

Ja här blir det inte mycket sömn. Jag fick lite extra pengar denna månaden och tänkte jag skulle testa en ny grej. Så jag satte in 1000 kronor på Bet365. Jag kan ju lungt säga att det troligen inte blir någon fortsättning på detta. Ha ha ha. Nu sit...

Ovido - Quiz & Flashcards