Direktlänk till inlägg 20 juni 2016

Programmering

Av Thaagaard Elofsson - 20 juni 2016 21:04

Ja. Jag har programmerat till och från i lite olika program genom åren. Började med Basic, Borland Pascal, visual basic, html. De senare åren har det blivit mer Visual Basic, VBA och C#.

Programmera är väll egentligen fel att säga. Jag har en formåga att lära mig kod. Sen kan jag pussla med den kod jag kan. Jag är en typisk programmerare som lär mig enkelt vad 1+1 är. När jag lärt mig det vill jag plötsligt lära mig att programmera ett program som räknar ut gånger... Men då jag inte kan programmera gånger så blir det en längre kod med addition. Togge och hans metaforer och konstiga förklaringar. Oki...


Vi säger att jag lär mig att programera 2+3. Sen vill jag skapa ett program mitt i programmet märker jag att jag måste räkna ut 8*5. Detta är nu en ny kod. Den kan jag inte. Men jag kan 8+8+8+8+8. Istället för att sätta mig och lära mig så skriver jag så. Problemet nu är att jag kan ju faktiskt missa en 8. Och allt skiter sig.


Jag skapade ett program på jobbet en gång som skulle skicka mail till användare som hade fakturor som va på väg att förfalla. Listan plockade jag ut från en webbsida. Problemet va att den listan inte hade mailadresser. Så jag tog ut listan och lade in den i Excel. Sen tog jag ut en ny lista med användare och deras mailadresser. Denna listan lade jag också in i Excel. Jag skrev en formel i Excel som hämtade upp vilken mailadress som tillhörde användarna i faktura listan. Problemet va att jag skapade den formeln i en egen kolumn utanför faktura listan. När allt var klart så skulle jag nu sortera bort en massa olika fakturor. Fakturor där varor inte kommit in. Speciella fakturor till speciella leverantörer osv. Sen sorterade jag i bokstavsordning osv... Efter ett tag så kopierade jag nu all information från detta sorterade bladet över till ett nytt blad. För det va egentligen bara 4 kolumner jag ville ha. Jag tog ut dessa 4 och sen lade in dom i mitt program och började skicka ut mail till användana om att dom skulle kontrollera sina fakturor. Detta låter som en jättebra idé eller hur. Programmet har jag nu skapat för att det kan bli allt från 150 till 350 mail som skall skickas ut.


Så vad är då problemet? Jo... Det va så här.

Första listan jag plockade ut med fakturor och användare. Den satte jag filter på. Vilket innebar att jag kunde sortera alla fakturor i sifferordning. Jag kunde sortera och se vilka som var äldst osv. När jag sedan lade till en kolumn med en formel som skulle hämta mailadresserna från ett annat blad. Så blev det inget automatiskt filter på den kolumnen. Så när jag började sortera fakturorna så följde inte formel svaren med.


Detta resulterade i att faktura 1,2,3,4 fick mailadress ordning 1,2,3,4. Sen skulle jag lägga dom i Leverantörs ordning. Det visar sig då att faktura ordningen blir 1,3,4,2 och 1 och 4 skall bort. Nu får med andra ord faktura 3 mailadressen till användare 2 och faktura 2 får adress till användare 4.


300 mail gick ut till fel användare. Smart.. :(


Jag vill därför lära mig programmera. Men att lära sig själv och ta hjälp på olika sidor är värdelöst. De flesta blir sura för att man ens frågar efter hjälp. Dom ser det som att man vill att dom skall skriva koden för en. En del säger bara snabbt och enkelt att "det går inte". Jag har flera gånger bevisat att man kan programmera det omöjliga. Problemet är bara att jag gjort 6 olika steg innan jag kommer rätt. Och det borde finnas lättare steg. Men ingen verkar vilja brainstorma med mig... Ja det är synd om mig.. Så nu skall jag försöka lära mig från grunden. Jag har skaffat gymnasie böcker för Programmering 1 (A+B) sen skall jag skriva in mig på distans kurs på Lernia och backend programmerare.


När jag hörde talats om MCSE år 2000 så sa jag till en kille jag "jobbade" med på Datorteket i Falköping att jag skulle fråga arbetsförmedlingen om de gick med på att låna mig 4 datorer och stå för utbildningsmaterial. Killen sa till mig att det inte går att lära sig sånt själv. Jag tjatade på AF och 1 år senare hade jag mitt MCSE i NT4. Exchange server(mailserver) och TCP/IP.

Jag vet att det är svårt att lära sig. Men skall fan inte låta något stoppa mig.

Jag skall skapa ett program som mina kollegor blir glada för att få använda.


Hur ser mitt liv ut annars... Jo jag råkade ut för en sak idag som jag faktiskt aldrig trodde. Jag känner mig ensam. Och det är inte kroppligen. Jag vet att jag bor ensam och att min skilsmässa går igenom i veckan. (Vår 10 åriga förlovningsdag är på fredag). Men jag har också fått veta att kvinnan jag älskar och saknar låg på sjukhus förra veckan för att hon hade lunginflamation. INGEN berättade detta för mig. Jag vet att jag håller mig undan henne. 10 månader innan vi blev ihop sa jag till henne att det skulle bli vi. Jag jagade och väntade på henne. Och gav aldrig upp. När jag gjort fel ( och jag har gjort fel ) så har jag bett om ursäkt flera gånger. Hon har gett mig fler chanser än hon borde. Efter 10 år och att hon nu begärt skilsmässa så lovade jag mig själv att ge henne och mig det utrymme som behövdes. För henne för att jag givetvis skall hoppas att hon känner sig säker på om hon vill ha mig igen. Och jag ger mig utrymme för att inte kräla och be henne ta mig tillbaka och "skrämma bort" henne. Men en sådan sak att hon ligger på sjukhus över natt. Och att det är så allvarligt att hennes mamma sover över för översyn. Och INGEN säger till mig. Jag ville bara få känslan över att jag va värd att kämpas för någon gång av någon annan. Men ingen verkar vilja kämpa för mig... Jag vet att det inte är någon som kan tvinga någon att älska mig. Och att alla fått höra av mig att jag måste släppa taget. Men under hela min uppväxt och även under mitt äktenskap har alla sagt att dom kan läsa mig som en bok.. Vad är det för jävla bok jag lånat ut nu då....

Detta kändes verkligen som att vara helt ensam.


Jag va ute och gick i lördags. Och kände plötsligt att jag inte orkade mer nu. Allt va över. I desperation skickade jag ett sms. Jag har alltid sagt till min mamma att hon inte behöver vara orolig för att jag skall ta livet av mig.. För med min vanliga otur så vinner jag på lotto dagen efter. Och detta sms va min lotto dragning. Jag skickade sms:et och stängde av min telefon. Sen bestämde jag mig för att jag inte skulle starta telefonen förrän jag kom hem igen. 4 timmar senare var jag hemma... och startar upp telefonen. Jag hade fått svar. Tänk om jag inte hade klivit av spåret. Då hade jag aldrig fått se svaret.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Thaagaard Elofsson - 8 februari 2018 07:43

Hej. Nu är det ett tag sen. Jag är dålig på detta. Mest kanske för att jag är bra på att kommentera om mitt liv och att det då oftast tolkas som negativt. Till viss del är det nog det. Men samtidigt så är det mest bara information. Som rubriken till ...

Av Thaagaard Elofsson - 29 juni 2016 01:01

Varför kan jag inte sova... Sitter och tittar påen massa filmer men börjar bara titta på dom... För mycket rullar runt i huvet på mig just nu. Jag mår enormt dåligt och fattar inte hur jag skall ta mig igenom dag för dag. Jag önskar jag kunde vrida t...

Av Thaagaard Elofsson - 25 juni 2016 18:17

Hej... Nu skall du som läser detta inte ta detta som självömkan. Jag kan givetvis känna ibland att det är synd om mig själv som har hamnat i denna situation. Jag har själv satt mig här. Jag har gjort många dumma saker i mitt äktenskap. Jag har flörta...

Av Thaagaard Elofsson - 25 juni 2016 14:25

Ja då va midsommar över och jag är helt oki. Jag bestämde mig för att inte dricka något. Och tror det va en bra ide. Jag satte mig istället och titta och läsa mycket om olika saker. Jag är ju rätt intresserad av nya hårdvaror till datorer. Och fick...

Av Thaagaard Elofsson - 24 juni 2016 01:58

Jag är så jävla dum. Jag hade kontakt med henne igen. Och det va omtumlande. Hon vill vara vänner och säger att det finns ju inget som säger att det kanske inte skulle kunna bli vi igen... Efter lite för många så tog jag mod till mig och avblockerar ...

Skapa flashcards