Alla inlägg under mars 2012

Av Thaagaard Elofsson - 20 mars 2012 17:16

Ja då sitter man i verkligheten igen. Jag sökte ett jobb inom kommunen i töreboda. Ett jobb som skulle passa mig perfekt men har inte hört nått än från dom. Däremot ringer AF och berättar att dom gått vidare med 4 andra. Denna veckan går ut på att jag skall ta kontakt med facket och A-kassan. Den första april är jag arbetslös. Jag vet inte hur jag skall orka med det eller hur jag skall lösa det. Jag har kommit en bit på väg med programmeringen men har ju inte riktigt haft någon att bolla med. Så jag vet ju inte riktigt hur man skall kunna koppla ihop allt. Jag sitter hemma och läser, programmerar och spelar Skyrim.. låter underbart, men ger ju inga pengar tyvärr. Och nu har bilen dummat sig med. Handbromsen är inte oki. Det kostar bara 2000 att fixa.:(


Jag vill gärna få ordning på mitt liv igen. Få en "plan" att leva efter. Ibland har jag funderingar på att skapa ett schema bara för att få en fungerande dag.


//Togge.

Av Thaagaard Elofsson - 8 mars 2012 13:54

Hej alla.

Jag tänkte bara lite snabbt skriva lite om min Diagnos Asberger. Det finns några filmer som handlar om just autism. Den vanligaste är väll Rainman. För att lära sig mer om Autism till denna film har Dustin Hoffman umgåts mycket med den autistiske Kim Peek. Sen har vi den verklighetsbaserade filmen "A Beautiful Mind" som handlar om John Nash. Vi har även filmer som handlar om specifikt Asberger. En mycket bra film är "My name is Khan" som handlar om en Muslim i USA som under 9/11 får enorma problem då folk misstänker honom för att vara terrorist då han beter sig annorlunda än andra. Sen har vi till sist den svenska filmen "I rymden finns inga känslor". Här får vi följa "Simon" som har Asberger i hans vardag.

Gemensamt genom alla dessa filmer är att man ser ganska snabbt att alla har "problem". Dom har en stel gång. Dom är gärna ihopkrymta och pratar snabbt och udda.

Nu är tyvärr inte alla Autistiska personer på detta viset. Vi har fått se dom på film så här för att vi lätt skall kunna placera dom i fack. Flesta rasistiska filmer handlar om Vita mot Svarta. Det finns undantag. Men detta är mest för att vi lätt skall se skillnaderna.

I verkligheten är det inte lika lätt att se vem som är född var... Detta gäller även diagnoser. Jag har fått diagnosen deffinitiv Asberger. Däremot inte kraftig Asberger. Vad är då skillnaden?

Jo. Jag kan äta själv. Blir jag ensam så kan det bli väldigt ensidig kost eller Schemalagda måltider. Jag duschar själv. Även om det ibland kan glömmas av att göra det varje/varannan dag. Jag kan se folk i ögonen när man pratar. Även om jag helst tittar på munnen för att läsa på läpparna samtidigt som jag hör vad dom säger.

Dessa saker är något jag under mitt liv har fått lära mig.

Min uppväxt kan jag idag säga har varit underbar. När jag växte upp tyckte jag det va skit. Ingen hade så stäng pappa som jag. Ingen hade en "konstigare" mamma. Jag fick alltid vara med familjen. Nästan aldrig på Disco eller springa nere i centrum.

Idag kan jag säga att min pappa hade klara regler för hur min dag skulle se ut. Jag saknar att inte livet fortfarande ser ut så. När jag vaknade 7 skulle jag borsta tänderna och äta frukost som mamma dukat fram. 8 började skolan och när jag kom hem skulle jag byta kläder och göra min läxa. Klockan 18 va det middag och fram till 6:an så skulle jag lägga mig 19:30 och sova 20:00. På helgerna så hade jag scouter som min farmor/farfar/pappa va ledare i. Så det va regler där och det skulle följas. Jag hade även en Morfar som va strikt. Han ägde en skog på landet utanför Göteborg. Han va ofta uppe TIDIGT. Jag vågar inte svara på när. Men oftast gick han och jag ut i skogen redan vid 6. Jag kommer ihåg idag att han försökte lära mig allt om att vara där. Men tyvärr va det inget för mig. Idag ångrar jag att jag inte lyssnade mer.


Hur påvärkar min Asberger mig?

Jo, det största problemet jag har är att jag inte är naturligt social. Jag kan umgås med människor på ett socialt plan en kortare tid, seriöst ca 30 min. Sen börjar jag fundera på vad jag kan göra. Vart jag skall ta vägen. Vad jag skall säga för att den/de andra inte skall känna sig "bortglömda" jag glömmer att umgås och får plötsligt en uppgift att se till att dom har det bra och trevligt. Det är nu det kan verka som om jag är väldigt självisk. Jag vill gärna ha bekräftelse på att jag gjort rätt, säger bra saker eller helt enkelt att man skall gå ifrån mig med tanken "Fan va han va trevlig, honom kan jag prata med om allt, och vet att han skulle alltid ställa upp för mig". Då har jag gjort RÄTT.

Idag har jag fått veta vad som är felet och varför jag mår "dåligt" av att sitta och prata med andra länge. Det är inte för att dom är ointressanta, utan mer för att jag inte orkar/vill koncentrera mig så mycket på att prata. Idag umgås jag nästan bara med dom som vet vem jag är och jag kan börja vara mig själv. Jag tar distans mot för långa umgängen. Tyvärr har andra börjat ta det som att jag använder Asberger som en ursäkt att kunna göra vad jag vill. Och det är på sätt och vis rätt. En stor del med Asberger är att man får öva och lära sig sociala regler. Men jag får även här dubbla budskap. Var dig själv. Men förändra dig inte. Hur går det ihop?

Jag har sen ett sätt som kan verka vara väldigt roligt för vissa. Jag tar mycket väldigt ordagrant. Och jag är mycket fördomsfull. Om jag anser att jag är "smartare" än andra så använder jag logik för att se vad som skall göras. Men om jag anser att den andra är smartare än mig så ifrågasätter jag inte. Om min fru säger till mig att duscha blommorna så gör jag det. Även om hon kanske menar att det bara är de stora blommorna som skall duscha så säger hon inte det. Och det innebär för mig att hon måste ha en orsak till att jag skall ställa in krukväxterna i duschen med. Detta va nått som va jobbigt när man växte upp.. En vanlig kommentar som jag OFTA fick höra va att "det borde jag förstått själv". Men då gjorde jag ju inte va dom sa.

Jag va på en intervju för ett tag sen och personen frågade efter en BRA egenskap jag har. Och jag förklarade att jag är en jävel på att jonglera med många bollar, men bara vertikalt. Han tittade på mig och sa att han inte kunde bara låta det gå under radarn. "Vad men du med det?".

Vad menar jag...  Jo.. om jag har 5 genomskinliga rör som jag kan kasta upp bollen i så är det inga problem. Jag kan hålla igång 5 bollar i 5 rör. Och för mig betyder det att jag kan hålla på med 5 olika projekt. Med 5 olika människor. Eller till och med med 1 person. MEN... Har jag möte med en person om projekt 1 så får dom inte prata om mina andra projekt. Inte ens om den personen är med i projekt 3. Detta innebär bl.a att jag inte kan blanda ihop arbete med privat liv. Det är för mig två olika saker. Det säger säkert de flesta. Men för mig är det två olika saker. Jag kan vara förbannad och äklad av en person i arbets syfte. Men spela xbox eller ta en öl med dom. Eller älska att jobba med dom men inte klara av dom privat just för de egenskaper jag gillar i arbetet.

Detta är lite om mig och mina problem. Jag har flera som är mindre roliga och senhar jag saker som barna ser och skrattar åt.


//Togge

Av Thaagaard Elofsson - 7 mars 2012 22:53

Ja. Då har jag fått tummen ur och köpt spelet till slut. Jag vet va dom flesta tänker. Men jag är inte mycket för att använda datorn till att spela med. Så det blev till 360:n. Men fy va bra det är. :) Jag älskar dessa spel där man skall gå omkring och prata med folk och lösa gåter, uppgradera vapen, skapa vänner, sammla juveler och djurskin osv. Som jag skrev i ett tidigare inlägg så har vi alla olika sätt att spela spel. Min son gillar att lura och stjäla till sig det han vill ha. Jag försöker hellre gå omkring och samla potatis och sälja till bönder för att kunna köpa dom. Han tar gärna med sig folk till grottor för att titta på när spindlar äter upp dom. Medan jag har dekorerat hus för att min livvakt skall ha någonstanns att bo om jag dör...:)

Det är ett spel som går ut på att du är en person som visar sig kunna absorbera Draksjälar. Du är väll ingen speciell person från början utan får välja ras och utseende. Sedan råkar du vara vid fel plats, vid fel tillfälle i bärjan av spelet så du är tillfångatagen tillsammans med andra. Medans Kungen och andra skall avrättas så attackeras byn av en drake och du får hjälp med att fly undan. Under din flykt så blir du vän med en vakt som tar dig till sin by. Och där börjar dina "uppdrag". Du kan spela dom hur du vill, hur snabbt du vill och i vilken ordning som helst. Spelet är stort och du får ofta springa fram och tillbaka över kartan. Oftast bara för att ta dig från en plats till en annan.. Men ibland även för att råka stöta på någon mitt i skogen eller på vägen som behöver din hjälp.

Spelet kan spelas antingen som First Player ( Detta innebär att skärmen är vad personens ögon ser.) Eller som tredje person. (Du har kameran bakom figuren och ser runt om honom.) Du kan välja vilken typ av person du vill vara. Tjuv, handlare, krigare eller charmör. Gemensamt är ju dock att du skall utmana drakar för att absorbera deras själar. Även detta kan du göra utan att behöva attackera själv. Visa drakar kan jättar få döda för dig och du bara står bredvid och väntar.:)


Vi har ju som sagt köpt en hel del spel till denna underbara box. Men nu har jag lovat min fru att jag skall fortsätta spela de vi har ett tag innan jag köper ett nytt... Och om jag kan hålla mig så skall jag få nästa spel den 31 okt. Assassins Creed III. Längtar redan.


//Togge.

Av Thaagaard Elofsson - 4 mars 2012 18:24

Japp... Idag har det varit en lugn dag för oss alla. Tösen har varit på läger i helgen så vi va och hämtade henne idag i Tibro. Dom hade en liten show som va rätt kul med musik, dans och trolleri. Annars har jag bara suttit och spelat Skyrim idag. Det är ett underbart spel. Skall nog köpa det till mig (oss) som en försenad födelsedags present. Den ena grabben har varit hundvakt i helgen så han har vi inte sett alls.:) Och den andra slåss med mig om Xboxen.

Min fru har kämpat med sömnlöshet ett tag nu och det börjar ta ut sin rätt nu.


Nu är det tyvärr inte alla... Jag har faktist en grabb till. Men han har jag tyvärr inte sett sen innan sommarlovet 2011. Vi har pratat ibland i telefon och ibland på MSN så vi sett varandra. Men han verkar ha bestämmt sig för att inte komma och hälsa på längre. Han ringde inte ens och grattade mig i år. Som Pappa blir man lite ledsen över en sådan sak. Speciellt när man känner att man försöker göra allt. Men men... Man måste även se till Barnens bästa. Alla barn behöver sina föräldrar. Men ett barn skall inte behöva må dåligt över att hälsa på. Och det gör han uppenbarligen hos mig. Så man får vara stark och bara hålla ut istället. Nu är det säkert några som blir lite nyfikna på vad som hänt. Men jag kan tyvärr inte förklara det på ett lätt sätt. Det kanske kommer lite mer förklarande senare. Men det finns en viss oro både från mig och grabben att träffas. Och jag kan väll säga att han skrämt mig för mycket för att våga rota för mycket.


Jag sitter annars och väntar på lite svar på olika jobb lite här och var. Är det någon som är intresserad av en datakunnig kille som vill utveckla sig inom programmering oxå så får ni GÄRNA höra av er.;)


//Togge

Av Thaagaard Elofsson - 3 mars 2012 13:09

Ja.. Vad menar jag nu.. Jo jag ber om ursäkt för mycket som hänt de senaste dagarna. Jag kanske skall be om ursäkt för det mest självklara och största av dom.

Jag älskar min fru och mina barn. Och jag har turen att ha en enormt förstående och stark fru. Hon går på en "bipolär-skola" för att få bättre förståelse för sin diagnos Bipolär och känna att hon inte är ensam om det. Få mer insikt i hur andra har det och upplever "problemen". Min fru är även diagnoserad Fibro och ME (vilket är i stort sätt ett trötthets symtom). Trots allt detta så står hon och lagar mat, tvättar, diskar, städar och tar hand om en hel familj. PLUS har ett heltids jobb. Nu låter jag lat, och på sätt och vis stämmer det mycket. Men när hon ber mig så gör jag det. Ett av mina problem är att jag inte "ser" att något behövs göras. Något jag däremot märker är när nått jag gör inte blir klart.... Ber min fru mig att ta hand om disken så är jag inte klar förän disken är borta. ALL disk.

Det är väll bra tycker du. Det är så det skall vara... Nja.. nu kommer jag till mitt andra förlåt då.

Om jag börjar spela ett spel på 360 så är jag ju inte klar föränn spelet är färdigspelat. Detta innebär oftast att jag inte "SER" att det behövs dammsugas eller om hundarna behöver kissa... Detta måste stå på ett schema. Jag hänger upp mig på fel saker ibland. Nästa förlåt är då till mina barn. Mest till Casper... Han spelar oxå gärna. MEN HAN SPELAR INTE SOM JAG VILL. Så det är ofta som jag blir irriterad och blir tvungen att gå ifrån rummet för att inte göra honom arg. Ett spel skall spelas. Inte fördärvas. Vad menar jag med detta? Jo... Jag har nu börjat spela SKYRIM. Det är ett rollspel där du skapar din egen figur. Du bestämmer hur storyn skall utspela sig osv. Ett stort spel helt enkelt. Min son sitter och spelar detta i 10 minuter och gör där redan sitt största fel. Man spelar som en utomstående person. Ingen familj, inga vänner osv. Och det första Casper gör är att rymma från ett slott med en annan kille som tar honom till en by och till sin syster. Casper bestämmer sig där för att råna systern som upptäcker honom och Casper blir tvungen att döda henne... VA? Hur kan man göra så? Det visar sig att systern har första uppdraget. Detta kan Casper nu inte göra... Jag gnäller lite men det visar sig att han kan spela vidare. Men lär han sig? Nej. Han dödar en drake och Kungen berömmer honom. Vad gör han då? Jo försöker stjäla från kungen? Hur j****** D*******************...


Vi är en familj med mycket roligt som händer innanför väggarna. Vi gör varandra glada och trivs enormt mycket.. Men jag vill ändå passa på att be om ursäkt för att vi inte lever det "RIKA" liv vi egentligen borde göra.


Nu skall jag bara lyckas få ett jobb så att min fru kan få pusta ut lite och inte känna pressen på sina axlar.. Det är mitt jobb.. För jag är man och orkar det.;)


//Togge

Skapa flashcards